Berger och Alfvén

Norge har Edward Grieg. Finland har Sibelius. Men Sverige och Danmark har det lite sämre ställt vad gäller stora kompositörer inom klassisk musik, även om många danskar nog skulle peka på Carl Nielsen som ett exempel. Sverige har dock några riktigt stora sångare (Jenny Lind, Jussi Björling och så vidare). Men vad gäller musik så är det ju så att Hugo Alfvén och Wilhelm Peterson-Berger inte är speciellt kända utanför landets gränser. Personligen tycker jag det är synd om än lite förståeligt. Flera svenska kompositörer har ju en fäbless för att integrera element från svensk folkmusik i sina stycken vilket gör att de kanske kan kännas lite provinsiell. Men det har ju inte hindrat Grieg från att bli en av den klassiska musikens riktigt stora.

Hugo Alfvén
Hugo Alfvén är främst känd för Svensk Rapsodi nr. 1, Midsommarvaka, från 1903. Det är utan tvekan ett av de mest kända klassiska svenska styckena inom landet, även om många inte känner till namnet. Styckets grundtema har nog alla hört, även de som aldrig ens hört talas om Alfvén. De titlar som han använde sig av säger också en del om vilken stämning han ville ha i sin musik: ”En skärgårdssägen”, ”Dalarapsodi”, ”Skärgårdsbilder”. Men att hans musik enbart skulle handla om en romantiserad bild av Sverige är en överdrift. Hur som: här är hans mest kända stycke, Midsommarvaka.

Wilhelm Peterson-Berger
Wilhelm Peterson-Berger påminner en del om Alfvén, vilket titlarna på många av hans stycken vittnar om, som ”Frösöblomster” och det faktum att han tonsatte flera av Erik Axel Karlfeldts dikter. För den bredare publiken är han mest känd för sina pianostycken, som ”Frösöblomster”, men han komponerade också orkesterverk, som många anser har mer djup än pianostyckena. Som en kompromiss följer därför hans mest kända pianostycke, ”Sommarsång” från ”Frösöblomster” i orkestertappning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *